Jumaat, 7 Oktober 2011

4 Malaikat mendatangi manusia semasa sakit


Tak perlu anda bersedih dalam sakit kerana itu adalah ujian dalam ibadah anda. Salah satu bukti kasih sayang-NYA adalah, Tuhan mengutus 4 malaikat untuk selalu menjaga kita dalam sakit. Berikut adalah penjelasannya;

“Apabila seorang hamba yang beriman menderita sakit, maka Allah memerintahkan kepada para malaikat agar menulis perbuatan yang terbaik yang dikerjakan hamba mukmin itu semasa sihat dan semasa waktu senangnya.”
Ucapan Rasulullah SAW tersebut diriwayatkan oleh Abu Imamah al Bahili. Dalam hadist yang lain Rasulullah bersabda :
"Apabila seorang hamba mukmin sakit, maka Allah mengutus 4 malaikat untuk datang padanya."
Allah memerintahkan :
1. Malaikat pertama untuk mengambil kekuatannya sehingga menjadi lemah.
2. Malaikat kedua untuk mengambil rasa lazatnya makanan dari mulutnya
3. Malaikat ketiga untuk mengambil cahaya terang di wajahnya sehingga berubahlah wajah si sakit menjadi pucat lesi.
4. Malaikat keempat untuk mengambil semua dosanya , maka berubahlah si sakit menjadi suci dari dosa.
Tatkala Allah akan menyembuhkan hamba mukmin itu, Allah memerintahkan kepada malaikat 1, 2 dan 3 untuk mengembalikan kekuatannya, rasa lazat, dan cahaya di wajah sang hamba.
Namun untuk malaikat ke 4, Allah tidak memerintahkan untuk mengembalikan dosa-dosanya kepada hamba mukmin. Maka bersujudlah para malaikat itu kepada Allah lalu berkata : "Ya Allah mengapa dosa-dosa ini tidak Engkau kembalikan?”
Allah menjawab : “Tidak baik bagi kemuliaan-Ku jika Aku mengembalikan dosa-dosanya setelah Aku menyulitkan keadaan dirinya ketika sakit. Pergilah dan buanglah dosa-dosa tersebut ke dalam laut.”
Dengan ini, maka kelak si sakit itu berangkat ke alam akhirat dan keluar dari dunia dalam keadaan suci dari dosa sebagaimana sabda Rasulullah SAW : “Sakit panas dalam sehari semalam, dapat menghilangkan dosa selama setahun.”
Maa syaa Allah, Laa Quwwata Illaa Billaah...





FIKIRKANLAH


Apakah Status Iman Kita?

Firman Allah:
"Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui (tujuannya, wahai Muhammad)? Barangkali dia mahu membersihkan hatinya (dengan pelajaran agama yang didapatinya daripadamu)! Ataupun dia mahu mendapat peringatan, supaya peringatan (az-Zikra) itu memberi manfaat kepadanya." ( Surah 'Abasa 80: 3-4)

Iman bukanlah perkara yang kekal jumud tidak berubah. Iman adalah kualiti hati. Kualiti yang akan menentukan pula kualiti seluruh amalan dan tindak-tanduk kita. Akidah Islam mengajarkan bahawa iman bagi manusia biasa boleh bertambah dan berkurang. ‘Yazid wa yanqus!”
Oleh itu, para ulamak di dalam bidang dakwah dan islah ummah menyatakan, adalah sangat penting untuk kita sentiasa memuhasabahkan keadaan iman kita. Bagi memungkin muhasabah itu dilakukan, maka sangat penting untuk meneliti sifat-sifat iman. Al-Quran dipenuhui dengan dakwah keimanan dan penerangan tentang sifat-sifat keimanan. Di awal penulisan ini, kita telah memetik satu ayat al-Quran yang telah memerikan satu standard tentang antara sifat-sifat imaniah yang perlu kita miliki.
Allah s.w.t. berfirman:
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah.” (Surah al-Anfaal 8:2)
Kita telah membicarakan tentang sifat pertama mereka yang sempurna imannya, iaitu hati mereka cukup terkesan apabila nama Allah disebutkan. Rasa agung dan besarnya Allah itu bukan sekadar membekas di dalam pemahaman sahaja, tetapi merebak menyelinap ke seluruh urat darah dan salur-salur nadi mereka. Bagaikan besi berani, hati mereka akan cukup terkesan apabila nama Allah dibicarakan. Apabila sifat-sifat Allah dimuzakarahkan. Apabila janji-janji Allah diulang-ulang.
Seterusnya, bagi mereka yang beriman, Allah s.w.t. menyatakan bahawa apabila ayat-ayat Allah dibacakan kepada mereka, maka keimanan mereka akan bertambah. Imam asy-Syaukani di dalam kitab tafsir Fathul-Qadir beliau menyatakan, Hadrat Ibnu Abbas r.a. menyatakan bahawa maksud ‘bertambah keimanan’ di sini ialah bertambahnya pembenaran terhadap Allah s.w.t. Manakala ar-Rabii’ bin Anas pula menyatakan, ayat ini bermaksud, bertambah rasa gerun terhadap kehebatan Allah s.w.t.
Bagi mereka yang benar-benar beriman, untuk mendengar ayat-ayat Allah dibacakan dengan erti kata disampaikan kandungannya, itu sahaja pun sudah memadai untuk menyebabkan kualiti keimanan mereka bertambah. Bukan mereka tidak beriman sebelum ini, tetapi kualiti keimanan merekalah yang telah dipertingkatkan.
Sebagai satu tamsil mudah, jika kita ditanya oleh seseorang, “Tuan ada duit ‘tak?”
Kebetulan dalam poket kita ada 10 sen. Apakah jawapan yang sepatutnya kita berikan? Jika kita jujur, maka kita mestilah menjawab, “Ya, saya ada duit. Tapi 10 sen saja!”
Kenapa? Ini disebabakan 10 sen itu pun duit yang diakui sah sebagai mata wang. Cuma nilainya amat kecil. Apa agaknya yang dapat kita beli dengan wang bernilai 10 sen pada hari ini?
Bagaimana pula jika kita ada RM10.00? Atau RM100.00? Atau RM1,000.00?
Semua kita setuju, itu juga duit, sama seperti syiling 10 sen tadi. Namun begitu, nilainya amat berbeza sekali. Nilai 10 sen dan RM10.00, apa jauh bezanya. Apatah lagi jika dibandingkan dengan nilai RM1,000.00! Walaupun semuanya adalah wang, tetapi kita faham betapa berbeza nilainya. Apabila nilainya berbeza, maka manfaatnya juga berbeza.
Begitu juga nilai iman. Kita semuanya beriman, tetapi apa yang lebih kita perlu perhatikan ialah sejauhmana nilai iman kita. Bagi mengukur nilainya tadi, kita perlu merujuk kepada sifat-sifat iman dan juga contoh-contoh keimanan generasi yang telah diperakui keimanan mereka oleh Allah s.w.t, iaitu para nabi dan para sahabat Rasulullah s.a.w. Al-Quran dipenuhi dengan cerita dan rakaman peristiwa berkenaan dua golongan insan pilihan ini.
Ada satu kisah yang masyhur dari kalangan sahabat. Hanzalah r.a. bercerita, “Pada suatu ketika, kami berada dalam majlis Rasulullah s.a.w. Baginda telah menyampaikan satu khutbah yang menyebabkan hati-hati kami menjadi lembut dan air mata kami berlinangan. Setelah meninggalkan majlis Nabi s.a.w., saya terus pulang.”
Hanzalah meneruskan kisahnya bagaimana apabila pula ke rumah, sibuk dengan anak-anak dan isteri. Lalu kesan-kesan majlis Nabi s.a.w. telah semakin hilang daripada hatinya. Ini menyebabkan dia terfikir, kenapa tadi berlainan keadaan hatinya dan sekarang ini keadaan hatinya telah berubah.
Lalu kata Hanzalah, “Ini menyebabkan saya tersangats edih lalu keluar daripada rumah sambil berkata, “Wahai Hanzalah, kemu telah menjadi munafik!”
Kisah ini berterusan sehingga akhirnya Hanzalah telah bertemu dengan Saiyidina Abu Bakar r.a. dan mengadukan keadaan dirinya itu. Akhirnya, mereka telah bertemu Rasulullah s.a.w.
Lihatlah! Bagaimana seorang sahabat, hanya kerana berubah sedikit keadaan hatinya berbanding semasa berada di dalam majlis Nabi s.a.w. dan semasa berada di rumah, sudah cukup untuk beliau mencurigai kualiti dan nilai keimanannya. Mereka menjadi ebgitu sensitive dengan nilai keimanan mereka. Begitu serius hal ini di sisi mereka, cukup untuk membuatkan mereka menangis tersedu-sedu.
Ini disebabkan mereka faham, seseorang yang mati walaupun mempunyai hanya sebesar zarah, baginya syurga yang luasnya sepuluh kali ganda dunia ini; tetapi mereka yang mati tanpa iman yang diterima di sisi Allah, jangankan syurga, untuk mencium bau syurga pun tidak akan dapat!
Bagaimana kita?
Artikel : Ustaz Gunawan Aziz

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets


TUHANKU,AKULAH HAMBA YANG BODOH DALAM ILMU PENGETAHUAN KU INI,MAKA BAGAIMANA TAKKAN BODOH LAGI DALAM HAL-HAL YANG AKU MASIH BODOH LAGI DALAM HAL-HAL YANG AKU MASIH BODOH TIDAK MENGETAHUINYA.

air

TUHANKU, AJARKAN AKU DARI ILMU YANG LANGSUNG DAN MASIH TERSEMBUNYI DIDALAM PERBENDAHARAANMU DAN PELIHARALAH AKU DENGAN RAHSIA NAMAMU YANG TERPELIHARA.
TUHANKU, KELUARKANLAH AKU DARI KERENDAHAN DIRIKU(nafsuku)DAN BERSIHKAN AKU DARI KERAGUAN DAN SYIRIK SEBELUM MASUK KE LUBANG KUBURKU,BEBASKAN DIRIKU DARI TAWANAN HAWA NAFSUKU SERTA BERIKAN DAKU KEYAKINAN YANG DAPAT MENGHILANGKAN SEGALA RAGU DAN KESYIRIKKAN.
TUHANKU,BAGAIMANA AKAN DIHARAPKAN SESUATU SELAIN ENGKAU,PADAHAL ENGKAU TIDAK PERNAH MERUBAH KEBIASAAN PERTOLONGAN DAN KEBAIKKANMU DAN BAGAIMANA AKAN DIMINTA SELAIN DARI ENGKAU SEDANGKAN ENGKAU TIDAK PERNAH MERUBAH KEBIASAAN MEMBERI KURNIA.
TUHANKU,HARAPAN KU TIDAK PERNAH PUTUS DARIMU MESKI PUN AKU TELAH BERBUAT DOSA MAKSIAT, DEMIKIAN PULA RASA TAKUT KU PADAMU TIDAK HILANG MESKIPUN AKU TELAH TAAT DAN PATUH PADAMU.
TUHANKU,ENGKAULAH TUHAN YANG TIDAK ADA TUHAN KECUALI ENGKAU.


Hadits shahih, riwayat Abu Dawud no.2118, an-Nasa-I III/104-105, ad-Darimi II/142, Ahmad I/392-393, 432, ‘Abdurrazzaq no. 10449, ath-Thayalisi no. 338, al-Hakim II/182-183, al-Baihaqi VII/146 dari Sahabat ‘Abdullah bin Mas’ud Radiyallahuanhu. (Lihat Kutaib Khuthbatul Haajah oleh Syaikh Muhammad Nashiruddin al-Albani Rahimullah).

Sesungguhnya sebaik-baik perkataan adalah Kitabullah, sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad Rasulullah Shallallah alaihi wa sallam, sejelek-jelek perkara adalah yang diada-adakan, setiap yang diada-adakan adalah bid’ah dan setiap bid’ah itu sesat dan setiap kesesatan tempatnya di Neraka.
Waktu kamu lahir, kamu menangis dan orang-orang di sekelilingmu tersenyum.
Jalanilah hidupmu sehingga pada waktu kamu meninggal, kamu tersenyum dan orang-orang di sekelilingmu menangis.
Dunia ini umpama lautan yang luas. Kita adalah kapal yang belayar dilautan telah ramai kapal karam didalamnya..andai muatan kita adalah iman,dan layarnya takwa,nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.
Dari Hatim Al-Asom yang bermaksud:
Empat perkara yang hanya diketahui oleh empat jenis orang akan nilainya iaitu:
1. Nilai masa muda hanya diketahui oleh orang tua-tua.
2. Nilai kedamaian hanya diketahui oleh orang yang pernah ditimpa bencana.
3. Nilai kesihatan hanya diketahui oleh orang-orang sakit.
4. Nilai kehidupan hanya diketahui oleh orang-orang yang telah mati.
http://1.bp.blogspot.com/_vW1GG83Zr1U/SfXxhEwt2cI/AAAAAAAACjc/zNWg4-Bw5U4/s400/qaradawi.jpg
"Menggunakan internet untuk menyampaikan maklumat Islam,menyampaikan suara Islam dan memperlihatkan Islam merupakan satu jihad utama"Petikan Daripada Kitab Fikhul Jihad Karangan Prof.Dr.Sheikh Yusuf Al-Qardhawi
Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search: in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
www.SearchTruth.com
atau,
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
10. Widget Pencarian ayat dan hadits Kodenya:
Search in Quran and Hadith

2 Pictures, Images and Photos
KLIK MONITOR UNTUK TV LIVE

 

Powered by BannerFans.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com > Apabila manusia memuliakanmu kerana harta dan kuasa, maka janganlah engkau berbangga kerana kemuliaan tadi akan hilang apabila hilang kedua-duanya. Akan tetapi hendaklah hendaklah engkau berbangga sekiranya manusia memuliakan mu kerana agama atau tingkah laku mu yang baik.

عن أبي جعفر عليه السلام قال: الصلاة عمود الدين، مثلها كمثل عمود الفسطاط إذا ثبت العمود ثبتت الاوتاد والاطناب، وإذا مال العمود وانكسر لم يثبت وتد ولا طنب.


Dari Abi Ja’far as berkata:


“Shalat adalah tiang agama, perumpamaannya seperti tiang kemah, bila tiangnya kokoh maka paku dan talinya akan kokoh, dan bila tiangnya miring dan patah maka paku dan talinya pun tidak akan tegak.”

قال النبي صلى الله عليه واله: علم الإسلام الصلاة فمن فرغ لها قلبه وحافظ عليها بحدها ووقتها وسننها فهو مؤمن.

“Bendera Islam adalah shalat, maka barangsiapa memberikan hatinya untuknya dan menjaganya dengan batasan dan waktunya serta sunah-sunnahnya maka ia adalah seorang mukmin (hakiki).”

قال النبي صلى الله عليه واله: موضع الصلاة من الدين كموضع الرأس من الجسد.

Rasulullah saw bersabda:

“Kedudukan shalat dari agama adalah seperti kedudukan kepala dari badan.”