Ahad, 11 Mac 2012

Kisah Pemandu Teksi


Kisah Kejayaan Pemandu Teksi

Jika semalam bercerita tentang mental block seorang pemandu teksi. Hari ini saya ingin bercerita tentang kisah kejayaan pemandu teksi. Tetapi adalah diingatkan ini bukannya kisah kejayaan yang dialami oleh pemandu teksi tersebut, kerana ia akan menjadi episod terakhir bagi perjalanan cerita seorang pemandu teksi ini.

Selepas saya menerima panggilan daripada pemandu teksi tersebut. Saya bersetuju untuk berjumpa dengan beliau. Dengan syarat pertemuan tersebut adalah berhampiran dengan tempat tinggal saya. Selepas beliau bersetuju, saya menemui beliau di sebuah kedai mamak yang terdapat di hadapan Apartment tempat tinggal saya.

Apalagi, kawan baik saya juga menjadi mangsa apabila beliau terpaksa menemani saya untuk berjumpa dengan pemandu teksi tersebut. Sebenarnya saya sendiri tidak tahu mengapa saya terbuka hati untuk membantu beliau, mungkin salah satu daripadanya saya ingin membuktikan setiap tanggapan beliau tidak benar, dan ingin membenarkan setiap pendapat yang saya berikan. Akibatnya saya dianggap oleh sahabat saya sebagai membuat kerja gila, kerana saya menemui pemandu teksi tersebut tanpa mengenali nama dan sebenarnya saya sudah pun lupa bagaimana rupa pemandu teksi tersebut. Yang pasti naluri saya mengatakan beliau seorang yang agak muda dan innocent, kerana itulah saya berani untuk berjumpa dengan pemandu tersebut.

Selepas saya memesan minuman, satu pertanyaan yang keluar dari mulut pemandu teksi tersebut ialah, Akak nak tunjuk tentang bisnes apa ni? MLM ke apa? . Dalam hati Ya ALLAH, mamat ni, ada ke anggap aku nak promote bisnes. Kita nak tolong, lain pula yang difikirkan.

Tapi tak apa dipendekkan cerita. Dua soalan penting telah saya tanya kepada pemandu teksi tersebut. Soalan pertama- Sepanjang hidup beliau bekerja, apakah pekerjaan yang paling beliau gemari dan bagaimana pendapatan yang beliau perolehi daripada pekerjaan tersebut. Jawapan yang diberikan,pekerjaan yang paling beliau suka dan menjadikan beliau sentiasa GEMBIRA ialah memandu lori dan pendapatan yang diperolehi agak lumayan.

Soalan kedua – Apakah perasaan beliau ketika beliau bekerja sebagai pemandu teksi. Jawapan yang diberikan ialah, beliau merasa agak TERTEKAN, adakalanya beliauMENITISKAN AIR MATA kerana merasa betapa susahnya untuk mendapatkan rezeki melalui pekerjaan ini.

Off Topik, Anda sebagai pembaca blog ini, sekiranya anda masih mengingati tajuk tajuk LOA saya yang lepas, emosi memainkan peranan penting dalam menentukan setiap perkara yang diingini. Sekiranya emosi kita positif, InsyaALLAH kita akan menarik sesuatu yang positif dalam kehidupan. Anda boleh lihat pemandu teksi tersebut, gembira ketika bekerja sebagai pemandu lori dan seterusnya pendapatan yang diperolehi adalah lumayan.

Tetapi tidak ketika membawa teksi, kerana disebabkan oleh mental block yang dialami, membuatkan perasaan beliau agak tertekan, dan seterusnya menghadirkan emosi negatif terhadap diri beliau.Jadi apa saja yang dilakukan oleh beliau serba tak menjadi.

Sambung cerita pasal pemandu teksi semula. Akhirnya saya bercerita tentang masalah mental block yang beliau alami. Tetapi sekali lagi beliau tidak dapat menerima penjelasan yang telah saya berikan. Saya hampir give up. Sahabat saya sudah beberapa kali menyepak kaki saya, mengajak saya berlalu dari tempat tersebut. Tetapi saya benar-benar faham, tidak semudah itu beliau dapat mengubah kepercayaan yang beliau miliki. Akhirnya saya terpaksa menceritakan satu kisah benar yang berlaku kepada seseorang bagi meyakinkan beliau. Alhamdulillah, sedikit sebanyak masalah ini dapat juga saya selesaikan.

Akhirnya saya meminta beliau melakukan teknik kisah kejayaan sebagai satu cara untuk meningkatkan kepercayaan dan keyakinan pada diri beliau, seterusnya menghadirkan emosi positif dalam diri beliau.

Bagaimanakah teknik tersebut saya aplikasikan terhadap beliau. Seperti yang saya ceritakan semalam, pendapatan maksimum beliau sebagai seorang pemandu teksi ialah RM100.Jadi saya meminta beliau menuliskan matlamat beliau , untuk mencapai pendapatan RM101 sehari. Dan sekiranya beliau dapat mencapai matlamat tersebut. Beliau hendaklah MENULIS kisah kejayaan tersebut. Begitu juga dengan hari yang seterusnya, Beliau perlu menulis matlamat barumengikut keyakinan beliau setiap hari dan kisah kejayaan juga perlu ditulis setiap hari sebelum beliau memulakan hari baru.

Off Topik mengapa kita perlu sentiasa menulis tentang kisah kejayaan diri kita ?. Minda kita hanya boleh berfikir satu perkara sahaja dalam satu waktu. Jadi fokus kita hanya satu maklumat atau informasi dalam satu saat.Jadi dengan cara ini, kita dapat manipulasi minda kita demi kebaikan.

Ketika kita menulis kisah kejayaan yang kita alami, kita telah mengisi memori minda kita dengan informasi yang positif. Ini seterusnya dapat memaksa minda sedar kita untuk fokus hanya pada hal-hal yang positif. Semakin banyak kita fokus kepada sesuatu yang positif, emosi kita akan menjadi positif, seterusnya diri kita juga akan menjadi lebih positif.

Semakin banyak kita mengisi minda kita dengan kisah kejayaan. Semakin itulah kita akan menjadi lebih positif. Yang penting, kisah kejayaan tersebut perlu ditulis.

Apakah perubahan awal yang berlaku terhadap pemandu teksi tersebut?. Nantikan sambungannya..

SUMBER: Linncomel.com

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets


TUHANKU,AKULAH HAMBA YANG BODOH DALAM ILMU PENGETAHUAN KU INI,MAKA BAGAIMANA TAKKAN BODOH LAGI DALAM HAL-HAL YANG AKU MASIH BODOH LAGI DALAM HAL-HAL YANG AKU MASIH BODOH TIDAK MENGETAHUINYA.

air

TUHANKU, AJARKAN AKU DARI ILMU YANG LANGSUNG DAN MASIH TERSEMBUNYI DIDALAM PERBENDAHARAANMU DAN PELIHARALAH AKU DENGAN RAHSIA NAMAMU YANG TERPELIHARA.
TUHANKU, KELUARKANLAH AKU DARI KERENDAHAN DIRIKU(nafsuku)DAN BERSIHKAN AKU DARI KERAGUAN DAN SYIRIK SEBELUM MASUK KE LUBANG KUBURKU,BEBASKAN DIRIKU DARI TAWANAN HAWA NAFSUKU SERTA BERIKAN DAKU KEYAKINAN YANG DAPAT MENGHILANGKAN SEGALA RAGU DAN KESYIRIKKAN.
TUHANKU,BAGAIMANA AKAN DIHARAPKAN SESUATU SELAIN ENGKAU,PADAHAL ENGKAU TIDAK PERNAH MERUBAH KEBIASAAN PERTOLONGAN DAN KEBAIKKANMU DAN BAGAIMANA AKAN DIMINTA SELAIN DARI ENGKAU SEDANGKAN ENGKAU TIDAK PERNAH MERUBAH KEBIASAAN MEMBERI KURNIA.
TUHANKU,HARAPAN KU TIDAK PERNAH PUTUS DARIMU MESKI PUN AKU TELAH BERBUAT DOSA MAKSIAT, DEMIKIAN PULA RASA TAKUT KU PADAMU TIDAK HILANG MESKIPUN AKU TELAH TAAT DAN PATUH PADAMU.
TUHANKU,ENGKAULAH TUHAN YANG TIDAK ADA TUHAN KECUALI ENGKAU.


Hadits shahih, riwayat Abu Dawud no.2118, an-Nasa-I III/104-105, ad-Darimi II/142, Ahmad I/392-393, 432, ‘Abdurrazzaq no. 10449, ath-Thayalisi no. 338, al-Hakim II/182-183, al-Baihaqi VII/146 dari Sahabat ‘Abdullah bin Mas’ud Radiyallahuanhu. (Lihat Kutaib Khuthbatul Haajah oleh Syaikh Muhammad Nashiruddin al-Albani Rahimullah).

Sesungguhnya sebaik-baik perkataan adalah Kitabullah, sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad Rasulullah Shallallah alaihi wa sallam, sejelek-jelek perkara adalah yang diada-adakan, setiap yang diada-adakan adalah bid’ah dan setiap bid’ah itu sesat dan setiap kesesatan tempatnya di Neraka.
Waktu kamu lahir, kamu menangis dan orang-orang di sekelilingmu tersenyum.
Jalanilah hidupmu sehingga pada waktu kamu meninggal, kamu tersenyum dan orang-orang di sekelilingmu menangis.
Dunia ini umpama lautan yang luas. Kita adalah kapal yang belayar dilautan telah ramai kapal karam didalamnya..andai muatan kita adalah iman,dan layarnya takwa,nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.
Dari Hatim Al-Asom yang bermaksud:
Empat perkara yang hanya diketahui oleh empat jenis orang akan nilainya iaitu:
1. Nilai masa muda hanya diketahui oleh orang tua-tua.
2. Nilai kedamaian hanya diketahui oleh orang yang pernah ditimpa bencana.
3. Nilai kesihatan hanya diketahui oleh orang-orang sakit.
4. Nilai kehidupan hanya diketahui oleh orang-orang yang telah mati.
http://1.bp.blogspot.com/_vW1GG83Zr1U/SfXxhEwt2cI/AAAAAAAACjc/zNWg4-Bw5U4/s400/qaradawi.jpg
"Menggunakan internet untuk menyampaikan maklumat Islam,menyampaikan suara Islam dan memperlihatkan Islam merupakan satu jihad utama"Petikan Daripada Kitab Fikhul Jihad Karangan Prof.Dr.Sheikh Yusuf Al-Qardhawi
Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search: in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
www.SearchTruth.com
atau,
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
10. Widget Pencarian ayat dan hadits Kodenya:
Search in Quran and Hadith

2 Pictures, Images and Photos
KLIK MONITOR UNTUK TV LIVE

 

Powered by BannerFans.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com > Apabila manusia memuliakanmu kerana harta dan kuasa, maka janganlah engkau berbangga kerana kemuliaan tadi akan hilang apabila hilang kedua-duanya. Akan tetapi hendaklah hendaklah engkau berbangga sekiranya manusia memuliakan mu kerana agama atau tingkah laku mu yang baik.

عن أبي جعفر عليه السلام قال: الصلاة عمود الدين، مثلها كمثل عمود الفسطاط إذا ثبت العمود ثبتت الاوتاد والاطناب، وإذا مال العمود وانكسر لم يثبت وتد ولا طنب.


Dari Abi Ja’far as berkata:


“Shalat adalah tiang agama, perumpamaannya seperti tiang kemah, bila tiangnya kokoh maka paku dan talinya akan kokoh, dan bila tiangnya miring dan patah maka paku dan talinya pun tidak akan tegak.”

قال النبي صلى الله عليه واله: علم الإسلام الصلاة فمن فرغ لها قلبه وحافظ عليها بحدها ووقتها وسننها فهو مؤمن.

“Bendera Islam adalah shalat, maka barangsiapa memberikan hatinya untuknya dan menjaganya dengan batasan dan waktunya serta sunah-sunnahnya maka ia adalah seorang mukmin (hakiki).”

قال النبي صلى الله عليه واله: موضع الصلاة من الدين كموضع الرأس من الجسد.

Rasulullah saw bersabda:

“Kedudukan shalat dari agama adalah seperti kedudukan kepala dari badan.”