Jumaat, 23 Disember 2011

Janji Malaikat Kepada Orang Yang Bershalawat

Rasulullah (s.a.w) bersabda, “Malaikat Jibril, Mikail, Israfil dan Izrail A.S. telah berkata kepadaku.”
Berkata Jibril A.S : “Wahai Rasulullah (s.a.w), sesiapa yang membaca selawat ke atasmu tiap-tiap hari sebanyak sepuluh kali, maka akan aku bimbing tangannya dan akan ku bawa dia melintasi titian seperti kilat menyambar.”
Berkata pula Mikail A.S : “Mereka yang berselawat ke atas kamu akan aku beri mereka itu minum dari telagamu.”
Berkata pula Israfil A.S : “Mereka yang berselawat kepadamu akan aku sujud kepada Allah S.W.T dan aku tidak akan mengangkat kepalaku sehingga Allah S.W.T mengampuni orang itu.”
Izrail A.S pula berkata : “Bagi mereka yang berselawat ke atasmu, akan aku cabut ruh mereka itu dengan selembut-lembutnya seperti aku mencabut ruh para nabi-nabi.”
Apakah kita tidak cinta kepada Rasulullah (s.a.w)? Para malaikat memberikan jaminan masing-masing untuk orang-orang yang berselawat ke atas Rasulullah (s.a.w)
Mudah-mudahan kita menjadi orang-orang kesayangan Allah, Rasul dan para malaikat. Insy’Allah.

http://becamoden.blogspot.com/

Penawar bagi hati...Taubat (1)

Daripada sebuah hadis Qudsi yang mana firman ALLAH SWT yang bermaksud,"Wahai manusia,janganlah kamu sekali-kali cuba melaknat mana-mana makhluk yang Aku buat dengan kudrat Aku sendiri.Nescaya laknat kamu kepada ciptaan Aku itu,akan membinasakan diri kamu sendiri."
[ Tuhan bagitau bahwa apa saja ciptaanNya ,kita jangan cuba dok mempertikaikannya.Samada benda yang diciptaNya itu boleh kita lihat dengan mata; ataupun yang tak boleh lihat dengan mata tapi boleh rasa atau boleh dengar dengan telinga sahaja; kesemua jenis-jenis ciptaan ALLAH ini,kita tak boleh protes. Oleh sebab itu, samada kita suka ka ataupun kita tak suka ka, kita kena redha.
Sebagai contoh, kalau Tuhan kata bahwa sehari semalam kena sembahyang 5 waktu, kita tak boleh protes,kita kena sembahyang sehari semalam 5 waktu juga.Kalau Tuhan kata bahwa dalam bulan Ramadan kita kena posa 30 hari,maka tanpa protes, kita kena posa 30 hari juga.Kalau Tuhan kata bahwa sebagai seorang yang sudah mukallaf,kita kena tutup aurat, maka kita mesti kena tutup aurat dengan tanpa komplen kepada ALLAH SWT... Samalah juga,kalau Tuhan kata bahwa tak boleh menari,maka kita tak boleh menari lah; mana boleh komplen; tok sah dok gatai pungkok pi menari dengan Sharoq Khan pulak tu.
Jadi di sini,Tuhan nak bagitau bahwa semua yang Tuhan buat,kita tak boleh komplen,termasuklah semua hukum hakam Tuhan dan semua perintah Tuhan; samada yang fardhu ataupun yang sunat,manusia kena terima tanpa ada rasa nak protes. ]
Kata ALLAH,"Wahai manusia,sesungguhnya kamu boleh tengok dengan mata kamu bagaimana 7 petala langit di atas sana,ditegakkan oleh ALLAH diatas udara tanpa sebatang tiang pun.Dan benda itu ditegakkan dengan salah satu daripada nama-nama Aku."
[ Nama ALLAH yang dimaksudkan itu ialah sifat KuasaNya.Dengan hanya satu sahaja sifat yang ALLAH tunjukkan,maka 7 petala langit takut,lalu kaku di angkasa raya sana. ]
Tapi,kata ALLAH,"Tetapi hati kamu (manusia) tidak mampu tunduk kepada Aku,walaupun bawa mai seribu pengajaran dalam kitab Aku."
[ Bayangkan tuan-tuan,yang dikatakan langit tu,sikit punya luas ka,tapi dengan ALLAH hanya tunjuk satu sahaja sifat Dia,maka langit tu pun duduk di atas udara sana.Tetapi yang dikatakan hati manusia ni pulak,tak boleh nak tunduk kepada ALLAH walaupun beribu pengajaran yang ALLAH tunjukkan di dalam Al-Quran.
Di mukabumi ni,dalam beribu-ribu makhluk Tuhan,yang selalu buat mungkar kepada ALLAH ialah dua jenis makhluk ni,iaitu bangsa manusia dan bangsa jin.Kedua-dua bangsa ni lah yang dok buat dunia bercelaru habih.Kalau manusia tak cari pasai,geng jin ni pulak yang cari pasai,i.e. pi sampok orang ni,pi kacau orang tu.
Kemudian,kalau jin tak cari pasai,manusia pulak yang dok gatai pi cari pasai; eg,dok tak duduk pi menurun kat busut mana ka.Oleh sebab inilah,apabila mula-mula ALLAH nak buat Nabi Adam a.s.,ALLAH tanya kat malaikat,"Hangpa punya pandangan macamana dengan manusia yang Aku nak buat ni?"...Lalu kata malaikat,"Kalau buat manusia,bertumpah-darahlah manusia di muka alam ini."
Daripada sumber mana malaikat tau,walhal ALLAH belum lagi buat manusia time tu?..Maka kata para ulama bahwa sebelum diciptaNya Nabi Adam,ada satu angkatan jin yang duduk di muka alam ini.Yang mana,daripada cara hidup golongan jin ni lah,maka para malaikat membuat rumusan bahwa depa ni lah yang menjadi perosak alam ini.Sepertimana ALLAH sebut,"Kami binasakan mereka kerana dosa-dosa mereka." Dan kata ALLAH lagi,"Kami akan perosok ke dalam neraka itu,yang kebanyakkannya ialah bangsa jin dan bangsa manusia."
[ Yang dikatakan jin ni pun; ada yang tak mau sembahyang,mangkak serupa manusia juga.Menurut ustaz,ada diceritakan dalam sebuah hadis dhoif tentang perangai jin yang memang suka kacau manusia,lebih-lebih lagi dalam majlis-majlis ilmu.Dia nanti sabotaj orang-orang yang ada dalam majlis ilmu; seperti bagi mata layu supaya orang rasa mengantuk; bagi lenguh lutut; usik perut kita bagi lapaq; bagi telinga nipis; kacau pemikiran supaya bertindak tak tentu hala; maka jin seperti ini akan masuk neraka. ]
Maka kata ALLAH SWT,"Hati manusia ni,walaupun bawa mai seribu satu macam punya pengajaran dalam Quran sekalipun,hati manusia tidak akan berubah.Tetap dua bangsa ni (manusia/jin) nak lawan Tuhan juga."
[ Tuhan kata benda tu haram,tapi jin terhegeh-hegeh nak buat benda tu juga.Tuhan kata jangan kacau manusia,tapi jin nak kacau manusia juga.Tuhan kata jangan kacau jin,tapi manusia nak kacau jin tu juga....Tuhan kata jangan menari,tapi Anaconda nak kepak juga dengan Sharok Khan.....amboiiii ! Yang kata manusia ni,kepala tu cukup punya tak elok; kira nak lawan Tuhan saja.Kedua-dua jenis manusia/jin lagu ni,ALLAH nak perosok masuk dalam neraka.Nauzubillahi min zalik. ]
ALLAH kata,"Wahai manusia,sepertimana tidak akan lembut batu dalam air; demikianlah juga tidak akan lembut kerana pengajaran bagi hati yang keras."
[ Tuhan nak bagi tau bahwa walaupun bawa mai rasul/nabi sekalipun,tapi kalau dah jenis hati keras ni,depa tidak takut juga kepada Tuhan.Sebagai contoh,tuan-tuan boleh tengok dalam sejarah; Tuhan bawa mai Nabi Muhammad s.a.w. untuk bagi penerangan kepada Abu Jahal/Abu Lahab.Tara Nabi s.a.w punya dok terang kat depa ni pun,depa tak percaya; inikan pulak kita nak pi terang kat depa-depa yang se'perangai' dengan Abu Jahal/Abu Lahab; adakah depa-depa ni akan percaya cakap kita?...
Nabi s.a.w pi terang Quran kat depa,tapi depa boleh lawan balik Nabi s.a.w..Cuba tuan-tuan tengok,betapa kerasnya hati Abu Jahal/Abu Lahab ni. Maknanya,depa ni,memang Tuhan tak mau bagi hidayah.Maka sengsaralah mereka ni dunia/akhirat.
Tapi untuk hati yang lembut pula,sudah cukup dengan hanya membaca ayat-ayat Al-Quran sahaja,hatinya sudah rasa nak tunduk kepada perintah ALLAH SWT. ]
Kata ALLAH,"Wahai manusia,macamana kamu boleh mengatakan yang kamu ini hamba ALLAH? Sedangkan pada masa yang sama,kamu lawan ALLAH pula.Dan bagaimana pula kamu boleh mengatakan bahwa satu hari nanti,Tuhan akan periksa kamu dengan tibanya mati; tiba-tiba kamu tak mau mati; macamana jadi lagu tu?"
[ Tuhan dok tanya kita tuan-tuan. Dok pi mengaji merata dah.Dok baca tentang benarnya kematian itu,banyak dah; tapi pasai apa kita takut nak mati? ]
Kata ALLAH,"Kamu guna lidah kamu untuk bercakap benda-benda yang kamu takdak ilmu tentang benda-benda tu; sedangkan kamu rasa benda tu kecik.Tapi sebenarnya benda itu besar di sisi ALLAH."
[ Kita kalau nak bercakap apa pun,biarlah yang kita tahu.Kalau mai jenis yang kita tak reti,tok sah dok gatai nak pi cakap juga.Kalau kita yakin yang kita ada ilmu tentang topik perbincangan itu,maka barulah kita boleh buat perbahasan. ]
Di dalam sebuah hadis Qudsi yang lain,ALLAH SWT berfirman,"Wahai manusia,seribu satu pengajaran telah Tuhan berikan kepada kamu.Dan wahai manusia,Tuhan sudah bagi penawar,yang penawar itu boleh menyelamatkan seribu satu penyakit hati manusia."
[ Kita sebagai hamba ALLAH,jangan pula nanti dok pi ungkit kata ALLAH tak bagi pengajaran.Padahal,ALLAH telah pun memberi pengajaran kepada kita; samada pengajaran dalam bentuk ilmu ataupun pengajaran dalam bentuk seketoi Tuhan tunjuk kejadian di depan mata kita.Ini lah yang dikatakan manusia,kita kerap suka lupa; yakni ALLAH dah lama bagi pengajaran demi pengajaran kepada manusia ni.
Umpamanya,Tuhan turun bala ke atas Turki,adakah itu bukan pengajaran untuk manusia? Tuhan bawa mai kesusahan di Bosnia,adakah itu bukan pengajaran untuk manusia? Tuhan bagi kawan karib kita yang tadinya sihat elok,tiba-tiba jadi sakit dan kemudiannya mati,adakah itu bukan pengajaran daripada ALLAH untuk kita? Daripada kita senang,Tuhan bagi kita jadi susah; daripada kita tak cerdik,Tuhan bagi kita jadi cerdik; itu semua adalah contoh-contoh pengajaran daripada ALLAH,dan itu semua adalah ubat untuk orang-orang yang perlukan rawatan hati mereka. ]
Kata ALLAH,"Kenapalah kamu hanya berbuat baik kepada orang yang buat baik kepada kamu sahaja."
[ Awat hangpa tak boleh baik dengan semua orang,pasai apa? Pasai apa dalam masalah 'buat baik' ni,kita memilih orang yang tertentu sahaja untuk kita buat baik? Orang yang mai dengan kereta besaq,kita boleh layan elok; tapi orang yang mai dengan 'gerek',kita buat layan tak layan sahaja,pasai apa kita buat 'tahana' kat orang macam tu? ]
ALLAH tanya manusia lagi,"Pasai apa kamu tak boleh buat baik kepada semua orang? Kamu hanya buat baik kepada orang-orang yang sudah lama buat baik kepada kamu.Dan pasai apalah kamu hanya berhubung dengan orang yang sudah berhubung dengan kamu? Dan pasai apa kamu tak boleh berhubung dengan semua orang? Pasai apa kamu pilih orang yang tertentu sahaja untuk bercakap? Pasai apa kamu tidak memaafkan orang yang datang untuk meminta maaf daripada kamu? Kamu masih nak mempertahankan kesombongan/keegoan kamu juga?"
[ Ini semua adalah perangai manusia. ]
Kata ALLAH,"Kenapa kamu beri makan kepada orang yang sudah beri makan kepada kamu? Pasai apa kamu tak boleh bagi makan kepada semua orang? Pasai apa kamu pilih orang yang tertentu sahaja untuk bagi makan? "
[ Kalau kita nak layan orang,tuan-tuan; kita kena lah layan semua orang.Kalau kita nak layan setengah dan nak tolak setengah; pastikan kita ada sebab yang munasabah,yakni yang syarak boleh terima.Sebagai contoh; kita nak buat satu kenduri,tapi kita tak mau panggil orang yang berjiran dengan kita ni.Maka kita kena pastikan yang kita ada sebab yang syarak meluluskan bagi kita tak payah panggil dia.Misalnya,dia tak sembahyang ka,maka dengan sebab itu tak payah panggil dia pun takpa,kerana syarak memang tak mau kepada orang yang tak sembahyang.
Misalannya lagi orang yang tak payah kita jemput ialah yang jenis suka lawan Tuhan; dah lah semua perintah wajib pun dia tak buat,dia komplen pula seluruh perintah Tuhan.Maka,pastikan kita ada sebab-sebab yang syarak terima; kemudian baru lah kita boleh menghadkan kebajikan kita.Kalau kita tidak ada sebab-sebab seperti contoh-contoh tadi,maka kita kena umumkan tentang kebajikan kita. ]
Kata ALLAH,"Pasai apa kamu hormat pada orang yang sudah hormat kepada kamu? Awat,kamu tak boleh hormat kepada orang lain ka? Awat,kamu tak boleh hormat kepada semua ka? Awat,kalau nak hormat dia,nak kena tunggu dia pakai kereta besaq dulu ka? Awat,kalau nak hormat orang,nak kena tunggu sampai dia ada kuasa dulu ka? Awat,kalau nak hormat orang,dok nak kena tunggu sampai dia ada duit banyak dulu ka? Awat,hangpa buat perangai pengotor macam tu? "
[ Tuhan tanya kita pasai memang lagu ni lah trend masyarakat dunia masakini.Bila seseorang tu boleh bagi apa-apa sesuatu kat hangpa,baru hangpa nak respect dia.Tapi,bila besok dia pun tarak apa-apa,jumpa dia pun hangpa nanti tak tegur dia dah. ]
Kata ALLAH,"Sesungguhnya,diantara seorang dengan seorang yang lain,tak dak langsung kebajikan.Tidak ada langsung kelebihan melainkan taqwa di dalam dadanya sahaja."
[ Tarak apa-apa tuan-tuan; diantara orang yang naik 'gerek' buruk dengan orang yang pakai Merc,tak dak bezanya di sisi ALLAH SWT; melainkan Tuhan hanya tengok hati yang bertaqwa sahaja.Oleh sebab itu,kita yang dalam golongan orang susah ni,janganlah dok kecik hati bila tengok orang lain yang Tuhan bagi harta kekayaan pada dia; kerana Tuhan tak pandang dia punya kereta besaq/rumah besaq/pangkat besaq; tapi yang Tuhan pandang ialah hatinya yang bertaqwa. ]
Kata ALLAH,"Sesungguhnya,sebenar-benar orang yang beriman ialah orang yang beriman dengan ALLAH dan beriman dengan semua apa yang ALLAH turunkan kepada RasulNya.Orang yang beriman juga boleh buat baik kepada orang yang buat jahat kepada dia.Orang yang beriman boleh menghubungkan tali silaturrahim dengan orang yang memutuskan tali silaturrahim dengannya."
[ Eg,ada seorang yang tak mau cakap dengan kita atau tak mau tegur kita,tapi kita pula yang pi tegur dia.Tapi dalam Islam,bukanlah maknanya kita pi cakap dengan orang yang tak mau cakap dengan kita tu, supaya dia cakap balik kat kita; Islam bukan lagu tu. Maknanya di sini; hang tak mau cakap dengan aku, ini menunjukkan yang hang tak beriman; tapi aku nak cakap juga dengan hang kerana aku hanya beramal/beriman dengan hadis Rasulullah s.a.w.; itu saja. Hang jangan dok perasan pulak ingat aku nak pi menyenyeh dengan hang. Boleh paham ka? ]
Kuliyyah Maghrib disampaikan oleh Ustaz Halim Hassan di Masjid Maqbul, P.Pinang 


Satu Kisah Menarik Untuk Kita Renungkan Bersama

KIRA-KIRA 15 hari yang lalu, seorang hamba Allah (si A), telah pun kembali ke rahmatullah secara mengejut (kerana sakit jantung).
Allahyarham adalah merupakan seorang yang amat dihormati dan disegani di kampung beliau. Semasa jenazah Allahyarham diletakkan di ruang tamu rumahnya sementara menunggu untuk diuruskan oleh saudara mara dan sahabat handai, isteri Allahyarham tidak berhenti-henti meratapi jenazahnya sambil merungut-rungut.
Si penulis (penulis asal cerita ini) yang kebetulan anak saudara Allahyarham, ada di sebelah balu Allahyarham pada ketika itu. Beliau merasa amat hairan dengan sikap balu arwah itu. Si balu sepatutnya membaca ayat-ayat suci al-Quran untuk dihadiahkan kepada arwah.
Kira-kira 10 minit kemudian, kakak ipar arwah (kakak balunya) pun sampai. Beliau turut merasa hairan dengan sikap adiknya yang meratapi dan merungut itu, lantas beliau melarang adiknya berbuat demikian sambil bertanya akan sebabnya.
Penulis yang masih berada di situ merasa amat terkejut apabila mendengar jawapan yang diberikan oleh balu Allahyarham itu.
Antara jawapannya ialah:
1. Suaminya tidak membuat surat wasiat (yang sebenarnya ada).
2. Tanah pusaka milik suaminya tidak sempat ditukarkan ke nama beliau dan anak-anaknya.
3. Suaminya tidak sempat memindahkan saham syarikat suaminya bersama-sama adik-adiknya kepada beliau (Allahyarham memegang saham sebanyak 50% dan 5 orang adik-adiknya memegang 10% setiap seorang).
Untuk makluman, arwah adalah seorang yang agak berjaya dalam perniagaannya. Syarikat yang diuruskan oleh arwah sangat maju dewasa ini. Di samping itu, arwah memiliki kira-kira 12 ekar tanah di pinggir Putra Jaya dan kira-kira 50 ekar di sekitar kawasan Sepang/Dengkil.
Setelah seminggu arwah dikebumikan, peguam arwah memanggil waris-warisnya untuk dibacakan surat wasiat arwah. Penulis juga turut dipanggil tanpa mengetahui akan sebabnya.
Allahyarham mempunyai 4 orang anak, yang sulong masih lagi bersekolah di tingkatan 4, manakala yang bongsunya berusia 6 tahun.
Antara kandungan surat wasiat Allahyarham ialah:
1. 30% syer perniagaannya diserahkan kepada anak saudara perempuannya yang juga ahli perniagaan, dan 20% lagi diagihkan sama rata kepada anak-anaknya dengan anak saudara perempuannya sebagai pemegang amanah.
2. Tanah pusakanya seluas 10 ekar di pinggir Putra Jaya dibahagikan sama rata kepada anak-anak perempuannya (2 orang) dan 2 ekar untuk anak saudara lelakinya yang juga pemegang amanah untuk anak-anak perempuannya.
3. Anak-anak lelakinya yang berumur 14 dan 10 tahun, diberikan tanah 15 ekar seorang dengan saudara lelakinya sebagai pemegang amanah.
4. Saham-sahamnya diserahkan kepada anak-anaknya dan dibahagikan mengikut hukum syarak, dan diuruskan oleh saudara perempuannya yang diberi 20%.
5. Wang tunainya di bank (persendirian) diamanahkan kepada kakaknya untuk menampung pembiayaan anak-anaknya jika isterinya tidak berkahwin lagi. Jika isterinya berkahwin lagi, beliau meminta peguamnya meminta mahkamah memberikan hak penjagaan anak-anaknya kepada kakaknya.
6. Rumah dan tapak rumahnya diwakafkan untuk anak-anak yatim Islam dan sebuah surau, dan hendaklah diserahkan kepada Majlis Agama Islam.
7. Harta-hartanya yang lain iaitu 2 buah kereta diberikan kepada adik lelakinya yang ketiga dan kelima; manakala baki tanah 20 ekar dibahagikan sama rata kepada adik-adik dan kakaknya.
Setelah selesai wasiat tersebut dibaca, isterinya membantah keras kerana tiada satu pun harta yang diserahkan kepadanya melainkan sebuah proton saga yang tidak dimasukkan dalam wasiat tersebut (yang memang digunakan oleh isterinya).
Belum sempat isterinya terus membantah, peguam Allahyarham membacakan satu kenyataan mengenai isterinya yang terkandung dalam wasiat itu.
"Isteriku tidak akan kuberikan apa-apa kecuali pengampunan. Terlalu banyak dosanya kepadaku. Maka pengampunan adalah hadiah yang paling berharga."
"Tidak pernah aku merasa masakannya sejak mula berkahwin walaupun pernah aku suarakan. Tiada belas kasihan terhadap aku, baik semasa sakit apatah lagi jika aku sihat."
"Herdik dan tengking kepada aku dan anak-anak adalah lumrah. Keluar rumah tidak pernah meminta kebenaran daripada aku. Makan dan minum anak-anak adalah tanggungjawab bibik (pembantu rumah). Kain bajuku tidak pernah diuruskan, dan yang paling menyedihkan, tiada mahunya dia mendengar pandangan dan nasihatku untuk kesejahteraan rumahtangga."
"Kebahagiaan aku selama ini hanya dengan amalanku, tugas seharianku, anak-anakku dan adik-beradikku, terutama kakakku (yang sebagai pengganti ibu)."
Selepas peguam Allahyarham membacakan kenyataan itu, barulah penulis faham mengapa balu Allahyarham begitu meratap dan merungut semasa berada di sisi jenazahnya.
Marilah kita renungi bersama. Semoga dengan apa yang terjadi di atas, akan memberikan satu pengajaran yang berguna kepada kita sebagai umat Islam.

SUMBER; http://teladan98.tripod.com


Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets


TUHANKU,AKULAH HAMBA YANG BODOH DALAM ILMU PENGETAHUAN KU INI,MAKA BAGAIMANA TAKKAN BODOH LAGI DALAM HAL-HAL YANG AKU MASIH BODOH LAGI DALAM HAL-HAL YANG AKU MASIH BODOH TIDAK MENGETAHUINYA.

air

TUHANKU, AJARKAN AKU DARI ILMU YANG LANGSUNG DAN MASIH TERSEMBUNYI DIDALAM PERBENDAHARAANMU DAN PELIHARALAH AKU DENGAN RAHSIA NAMAMU YANG TERPELIHARA.
TUHANKU, KELUARKANLAH AKU DARI KERENDAHAN DIRIKU(nafsuku)DAN BERSIHKAN AKU DARI KERAGUAN DAN SYIRIK SEBELUM MASUK KE LUBANG KUBURKU,BEBASKAN DIRIKU DARI TAWANAN HAWA NAFSUKU SERTA BERIKAN DAKU KEYAKINAN YANG DAPAT MENGHILANGKAN SEGALA RAGU DAN KESYIRIKKAN.
TUHANKU,BAGAIMANA AKAN DIHARAPKAN SESUATU SELAIN ENGKAU,PADAHAL ENGKAU TIDAK PERNAH MERUBAH KEBIASAAN PERTOLONGAN DAN KEBAIKKANMU DAN BAGAIMANA AKAN DIMINTA SELAIN DARI ENGKAU SEDANGKAN ENGKAU TIDAK PERNAH MERUBAH KEBIASAAN MEMBERI KURNIA.
TUHANKU,HARAPAN KU TIDAK PERNAH PUTUS DARIMU MESKI PUN AKU TELAH BERBUAT DOSA MAKSIAT, DEMIKIAN PULA RASA TAKUT KU PADAMU TIDAK HILANG MESKIPUN AKU TELAH TAAT DAN PATUH PADAMU.
TUHANKU,ENGKAULAH TUHAN YANG TIDAK ADA TUHAN KECUALI ENGKAU.


Hadits shahih, riwayat Abu Dawud no.2118, an-Nasa-I III/104-105, ad-Darimi II/142, Ahmad I/392-393, 432, ‘Abdurrazzaq no. 10449, ath-Thayalisi no. 338, al-Hakim II/182-183, al-Baihaqi VII/146 dari Sahabat ‘Abdullah bin Mas’ud Radiyallahuanhu. (Lihat Kutaib Khuthbatul Haajah oleh Syaikh Muhammad Nashiruddin al-Albani Rahimullah).

Sesungguhnya sebaik-baik perkataan adalah Kitabullah, sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad Rasulullah Shallallah alaihi wa sallam, sejelek-jelek perkara adalah yang diada-adakan, setiap yang diada-adakan adalah bid’ah dan setiap bid’ah itu sesat dan setiap kesesatan tempatnya di Neraka.
Waktu kamu lahir, kamu menangis dan orang-orang di sekelilingmu tersenyum.
Jalanilah hidupmu sehingga pada waktu kamu meninggal, kamu tersenyum dan orang-orang di sekelilingmu menangis.
Dunia ini umpama lautan yang luas. Kita adalah kapal yang belayar dilautan telah ramai kapal karam didalamnya..andai muatan kita adalah iman,dan layarnya takwa,nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.
Dari Hatim Al-Asom yang bermaksud:
Empat perkara yang hanya diketahui oleh empat jenis orang akan nilainya iaitu:
1. Nilai masa muda hanya diketahui oleh orang tua-tua.
2. Nilai kedamaian hanya diketahui oleh orang yang pernah ditimpa bencana.
3. Nilai kesihatan hanya diketahui oleh orang-orang sakit.
4. Nilai kehidupan hanya diketahui oleh orang-orang yang telah mati.
http://1.bp.blogspot.com/_vW1GG83Zr1U/SfXxhEwt2cI/AAAAAAAACjc/zNWg4-Bw5U4/s400/qaradawi.jpg
"Menggunakan internet untuk menyampaikan maklumat Islam,menyampaikan suara Islam dan memperlihatkan Islam merupakan satu jihad utama"Petikan Daripada Kitab Fikhul Jihad Karangan Prof.Dr.Sheikh Yusuf Al-Qardhawi
Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search: in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
www.SearchTruth.com
atau,
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
10. Widget Pencarian ayat dan hadits Kodenya:
Search in Quran and Hadith

2 Pictures, Images and Photos
KLIK MONITOR UNTUK TV LIVE

 

Powered by BannerFans.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com > Apabila manusia memuliakanmu kerana harta dan kuasa, maka janganlah engkau berbangga kerana kemuliaan tadi akan hilang apabila hilang kedua-duanya. Akan tetapi hendaklah hendaklah engkau berbangga sekiranya manusia memuliakan mu kerana agama atau tingkah laku mu yang baik.

عن أبي جعفر عليه السلام قال: الصلاة عمود الدين، مثلها كمثل عمود الفسطاط إذا ثبت العمود ثبتت الاوتاد والاطناب، وإذا مال العمود وانكسر لم يثبت وتد ولا طنب.


Dari Abi Ja’far as berkata:


“Shalat adalah tiang agama, perumpamaannya seperti tiang kemah, bila tiangnya kokoh maka paku dan talinya akan kokoh, dan bila tiangnya miring dan patah maka paku dan talinya pun tidak akan tegak.”

قال النبي صلى الله عليه واله: علم الإسلام الصلاة فمن فرغ لها قلبه وحافظ عليها بحدها ووقتها وسننها فهو مؤمن.

“Bendera Islam adalah shalat, maka barangsiapa memberikan hatinya untuknya dan menjaganya dengan batasan dan waktunya serta sunah-sunnahnya maka ia adalah seorang mukmin (hakiki).”

قال النبي صلى الله عليه واله: موضع الصلاة من الدين كموضع الرأس من الجسد.

Rasulullah saw bersabda:

“Kedudukan shalat dari agama adalah seperti kedudukan kepala dari badan.”