Isnin, 23 Januari 2012

Bercouple dalam islam yang sebenar .

                                  PERCINTAAN DIKALANGAN REMAJA


                     Cinta yang berlaku dikalangan remaja masa kini adalah cinta yang lahir sarat hawa nafsu dan menyimpang daripada matlamat yang murni . Malah ramai yang menyalahertikan makna sebenar cinta sehingga terdorong melampaui batas pergaulan dan tatasusila seorang mukmin . Saban hari kita didodoikan dengan lagu cinta dan dipertontonkan kisah cinta yang menghanyutkan kita ke dunia khayalan yang merugikan .


Gaya percintaan remaja masa kini saling berpandangan , berpegangan tangan , berdua-duaan , berciuman , saling berboncengan , menyerahkan segalanya .


Perjumpaan pertama kedua-duanya belum saling kenal , berkenalan baik melalui perantara teman atau insiatif sendiri , hubungan pun berlanjut , penilaian terhadap sang kenalan terasa begitu manis . Pertama , ia nilai dengan daya tarik fizikal dan penampilannya , mata sebagai juri , senyum pun mengiringi , hati rindu menggelora , pertanyaan yang timbul kemudian adalah kata-2 pujian . Bila bertemu , ia akan puaskan rasa rindu dalam dadanya . Pengungkapan diri dan pertalian , disinilah tahap ucapan I Love You , " Aku mencintaimu " . Rasa yang menggelora pada sang kekasih seakan tak mampu untuk menolak ajakan sang kekasih , "buktikan cintamu sayangku" . Buktikan cinta ? Adakah dengan menyerahkan segala-galanya ? Wang , maruah , tubuh ? Adakah anda sanggup mengabaikan larangan Allah terhadap bercouple ? Sesungguhnya azab Allah tersangatlah pedih . Kepentingan menutup aurat untuk mengelak dari menarik perhatian yang berlainan jantina .


WANITA : Memang tidak dinafikan sehingga hari ini masih ada golongan yang beranggapan bahawa memakai jilbab dan khimar merupakan satu perkara yang tidak moden atau ketinggalan zaman . Perlu ditegaskan bahawa seorang muslimah selamanya akan berdosa jika tidak mengenakan jilbab dan khimar yakni menutup seluruh anggotatubuh kecualimuka dan tapak tangan .Adalah silap seandainya kita beranggapan berjilbab dan khimar itu sudah memadai tetapi sekiranya berpakaian ketat atau menampakkan bentuk tubuhnya sehingga boleh menimbulkan syahwat bagi yang memandangnya masih dikira tidak menutup aurat .
LELAKI : Wajib menutup auratnya yang sebatas pusat dan lutut dan tidak boleh dilihat orang lain . 


Cinta Yang Hakiki , 3 cinta yang perlu diletakkan paling atas dalam hati setiap insan :

  1. Cinta kepada Allah
  2. Cinta kepada Rasul
  3. Cinta kepada Jihad
Islam menyeru kepada cinta iaitu cinta kepada Allah , cinta kepada Rasulullah , cinta kepada jihad , cinta kepada agama , cinta kepada akidah , juga cinta kepada makhluk sepertimana Allah menjadikan kecintaan suami isteri sebagai sebahagian tanda dan bukti kekuasaan-Nya . Cinta adalah tanda kehidupan rohani dalam akidah orang mukmin sama  ada dalam kehidupan beragama , bersosialmahupun kepercayaan . Iman dalam Islam ditegakkan berdasarkan cinta dan kasih sayang . Ia adalah penunjuk ke arah mendidik jiwa , membersihkan akhlak serta mencegah atau melindungi diri daripada dosa-2 . Cinta dapat membimbing jiwa agar bersinar cemerlang , penuh dengan perasaan cinta dan dicintai .

Cara Yang Islam Anjurkan , Cintailah orang yang mencintai Allah . Tak perlu berdating , tak perlulah bergayut kat telefon berjam-jam . Kalau kita betul-2 minat kat seseorang perempuan tu , tanya dia sama ada dia sudi jadi teman hidup kita suatu hari nanti . Dan bolehkah dia berjanji setia sekiranya ada jodoh . Langkah seterusnya , tawakal kepada Allah . Allah dah menentukan yang terbaik untuk kita . Cara untuk mengenali pasangan selain bercinta ialah dengan meminang . Meminang adalah cara Islam untuk suatu pernikahan . Islam membolehkan orang yang meminang melihat orang yang dipinang dengan ketentuan yang telah ditetapkan Islam . Dalam tempoh meminang , pasangan boleh mengenali peribadi masing-masing , maka tiada sebab mengatakan Islam tidak mengambil berat tentang hati dan perasaan pasangan yang hendak mendirikan rumah tangga . Tetapi meminang itu sendiri bukanlah bererti sudah separuh rasmi sebagai suami isteri atau sebagai lesen untuk melakukan perkara-2 yang boleh dilakukan seperti suami isteri tanpa mengenal batas . Pergaulan bebas antara lawan jenis walau apapun namanya termasuk 'adik angkat' adalah haram hukumnya . Remaja sudah tergiur dek keenakan hidangan dunia sehingga tidak sedar ianya membahayakan . Daripada kajian secara dalam dan menyeluruh terhadap realiti dapat dibuktikan bahawa pergaulan bebas adalah benih segala masalah . Kecenderungan menyukai insan yang berlawanan jantina dengan kita adalah satu fitrah manusia yang mempunyai naluri untuk mengadakan keturunan .

Islam memerintahkan seorang lelaki atau perempuan agar menundukkan pandangan mereka  yakni menahan pandangan yang disertai syahwat . Kesimpulannya , tidak ada ruang atau kebenaran menghalalkan proses percintaan ini . Jelasnya , bercinta bukanlah jalan untuk mengenal kaum berlawanan kita .

P/S: sebagai peringatan buat anak-anak ku.....



Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets


TUHANKU,AKULAH HAMBA YANG BODOH DALAM ILMU PENGETAHUAN KU INI,MAKA BAGAIMANA TAKKAN BODOH LAGI DALAM HAL-HAL YANG AKU MASIH BODOH LAGI DALAM HAL-HAL YANG AKU MASIH BODOH TIDAK MENGETAHUINYA.

air

TUHANKU, AJARKAN AKU DARI ILMU YANG LANGSUNG DAN MASIH TERSEMBUNYI DIDALAM PERBENDAHARAANMU DAN PELIHARALAH AKU DENGAN RAHSIA NAMAMU YANG TERPELIHARA.
TUHANKU, KELUARKANLAH AKU DARI KERENDAHAN DIRIKU(nafsuku)DAN BERSIHKAN AKU DARI KERAGUAN DAN SYIRIK SEBELUM MASUK KE LUBANG KUBURKU,BEBASKAN DIRIKU DARI TAWANAN HAWA NAFSUKU SERTA BERIKAN DAKU KEYAKINAN YANG DAPAT MENGHILANGKAN SEGALA RAGU DAN KESYIRIKKAN.
TUHANKU,BAGAIMANA AKAN DIHARAPKAN SESUATU SELAIN ENGKAU,PADAHAL ENGKAU TIDAK PERNAH MERUBAH KEBIASAAN PERTOLONGAN DAN KEBAIKKANMU DAN BAGAIMANA AKAN DIMINTA SELAIN DARI ENGKAU SEDANGKAN ENGKAU TIDAK PERNAH MERUBAH KEBIASAAN MEMBERI KURNIA.
TUHANKU,HARAPAN KU TIDAK PERNAH PUTUS DARIMU MESKI PUN AKU TELAH BERBUAT DOSA MAKSIAT, DEMIKIAN PULA RASA TAKUT KU PADAMU TIDAK HILANG MESKIPUN AKU TELAH TAAT DAN PATUH PADAMU.
TUHANKU,ENGKAULAH TUHAN YANG TIDAK ADA TUHAN KECUALI ENGKAU.


Hadits shahih, riwayat Abu Dawud no.2118, an-Nasa-I III/104-105, ad-Darimi II/142, Ahmad I/392-393, 432, ‘Abdurrazzaq no. 10449, ath-Thayalisi no. 338, al-Hakim II/182-183, al-Baihaqi VII/146 dari Sahabat ‘Abdullah bin Mas’ud Radiyallahuanhu. (Lihat Kutaib Khuthbatul Haajah oleh Syaikh Muhammad Nashiruddin al-Albani Rahimullah).

Sesungguhnya sebaik-baik perkataan adalah Kitabullah, sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad Rasulullah Shallallah alaihi wa sallam, sejelek-jelek perkara adalah yang diada-adakan, setiap yang diada-adakan adalah bid’ah dan setiap bid’ah itu sesat dan setiap kesesatan tempatnya di Neraka.
Waktu kamu lahir, kamu menangis dan orang-orang di sekelilingmu tersenyum.
Jalanilah hidupmu sehingga pada waktu kamu meninggal, kamu tersenyum dan orang-orang di sekelilingmu menangis.
Dunia ini umpama lautan yang luas. Kita adalah kapal yang belayar dilautan telah ramai kapal karam didalamnya..andai muatan kita adalah iman,dan layarnya takwa,nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.
Dari Hatim Al-Asom yang bermaksud:
Empat perkara yang hanya diketahui oleh empat jenis orang akan nilainya iaitu:
1. Nilai masa muda hanya diketahui oleh orang tua-tua.
2. Nilai kedamaian hanya diketahui oleh orang yang pernah ditimpa bencana.
3. Nilai kesihatan hanya diketahui oleh orang-orang sakit.
4. Nilai kehidupan hanya diketahui oleh orang-orang yang telah mati.
http://1.bp.blogspot.com/_vW1GG83Zr1U/SfXxhEwt2cI/AAAAAAAACjc/zNWg4-Bw5U4/s400/qaradawi.jpg
"Menggunakan internet untuk menyampaikan maklumat Islam,menyampaikan suara Islam dan memperlihatkan Islam merupakan satu jihad utama"Petikan Daripada Kitab Fikhul Jihad Karangan Prof.Dr.Sheikh Yusuf Al-Qardhawi
Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search: in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
www.SearchTruth.com
atau,
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
10. Widget Pencarian ayat dan hadits Kodenya:
Search in Quran and Hadith

2 Pictures, Images and Photos
KLIK MONITOR UNTUK TV LIVE

 

Powered by BannerFans.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com > Apabila manusia memuliakanmu kerana harta dan kuasa, maka janganlah engkau berbangga kerana kemuliaan tadi akan hilang apabila hilang kedua-duanya. Akan tetapi hendaklah hendaklah engkau berbangga sekiranya manusia memuliakan mu kerana agama atau tingkah laku mu yang baik.

عن أبي جعفر عليه السلام قال: الصلاة عمود الدين، مثلها كمثل عمود الفسطاط إذا ثبت العمود ثبتت الاوتاد والاطناب، وإذا مال العمود وانكسر لم يثبت وتد ولا طنب.


Dari Abi Ja’far as berkata:


“Shalat adalah tiang agama, perumpamaannya seperti tiang kemah, bila tiangnya kokoh maka paku dan talinya akan kokoh, dan bila tiangnya miring dan patah maka paku dan talinya pun tidak akan tegak.”

قال النبي صلى الله عليه واله: علم الإسلام الصلاة فمن فرغ لها قلبه وحافظ عليها بحدها ووقتها وسننها فهو مؤمن.

“Bendera Islam adalah shalat, maka barangsiapa memberikan hatinya untuknya dan menjaganya dengan batasan dan waktunya serta sunah-sunnahnya maka ia adalah seorang mukmin (hakiki).”

قال النبي صلى الله عليه واله: موضع الصلاة من الدين كموضع الرأس من الجسد.

Rasulullah saw bersabda:

“Kedudukan shalat dari agama adalah seperti kedudukan kepala dari badan.”