1.Islam adalah agama yang mudah dan senang diamalkan oleh setiap golongan, oleh itu hendaklah ia dipermudahkan dan janganlah dijadikan sebagai sesuatu bebanan.2.Umat Islam hendaklah sentiasa menyampaikan perkhabaran yang menggembirakan dan janganlah menimbulkan perkara-perkara yang membawa kepada kesulitan hidup.3.Islam menuntut agar umatnya berdakwah ke jalan Allah dengan penuh hikmah dan bijaksana supaya ia boleh diterima dengan mudah dan rela.
Jumaat, 11 November 2011
PENGHUJUNG MALAM
WAKTU diantara azan dan iqamah adalah detik yang baik untuk berdoa.Rebutlah peluang itu dengan doa yang lazim atau doa khusyuk dalam bentuk solat,kerana saat itu adalah detik yang baik untuk berdoa kepada Allah SWT.
Ketika sujud adalah saat yang sangat yang sangat mustajab untuk berdoa,khususnya sujud bagi solat sunat yang dilakukan secara sendirian terutamanya sujud syukur lantara kurnia nikmatNya.
Alim ulama tidak menggalakkan tambahan doa dalam sujud solat fardhu,kerana dibelakang imam ada makmum yang tidak diketahui keadaannya.
Mungkin ada orang tua yang sakit uzur atau orang musafir yang berhajat meneruskan perjalanan yang jauh dengan kadar segera.
Selepas solat fardhu terus bangun tanpa berdoa,disifatkan telah melepaskan peluang dan tuah.Ini kerana saat inilah yang paling baik untuk memperbanyakakan permohonan doa.
Terlalu banyak ketika yang tergolong detik mustajab itu.Kaedahnya ialah dikembalikan kemuliaan waktu itu kepada kemuliaan keadaannya.Contohnya bulan Ramadhan dianggap mulia,kerana Al-Quran diturunkan pada bulan tersebut.
Allah SWT ciptakan planet bumi untuk meletakkan hambaNya dikalangan manusia.Al-Quran adalah terletaknya agama Allah SWT untuk keperluan mengatur kehidupan mereka.
Al-Quran itu diturunkan dalam bulan Ramadhan,lantaran tuah kemulian Al-Quran itu menyebabkan berjangkit tuah pada detik turunnya iaitu pada bulan Ramadhan.
Telah ditakdirkan bulan Ramadhan sebagai detik turunnya wahyu yang mulia,bulan tersebut sebagai detik 'Nuzul AL-Quran' turut menerima tuah kemulian Al-Quran.
Juga waktu yang lainnya seperti waktu sahur,dijadikan oleh Tuhan sebagai waktu yang baik dan mulia untuk berdoa kepada Allah SWT.Ini kerana waktu sahur (hujung malam),adalah ketika hati manusia tenang kerana sepi kosong daripada sebarang gangguan.Waktu sahur juga saat yang paling ikhlas,berbanding waktu lain seperti waktu solat fardhu.
Pada penghujung malam ketika manusia lain masih lena tidur tetapi seseorang itu bangun beribadat dan berdoa.Atas alasan apakah jika tidak bangun untuk Allah SWT?Waktu sahur (penghujung malam) waktu yang baik untuk menduga,sejauh mana keikhlasan diri kepada Tuhan atau sebaliknya.Jika mereka terpesona dengan tilam empuk nescaya terus lena tidur melayan naluri insan.Tetapi apabila ikhlas degan Allah SWT,tidak kira dia mengantuk,sejuk atau letih,dia tetap bangun hendak bersua mesra dengan Tuhan yang sentiasa memerhatikan hamba-hambaNya.
Justeru,waktu sahur ialah detik hening yang sepi daripada segala gangguan,detik yang amat sesuai untuknya berdoa kepada Allah SWT.Waktu sahur hujung malam dikatakan saat yang paling baik untuk berdoa,maka timbul pertanyaan bagaimana pula waktu wukuf di Arafah dan hari Jumaat yang juga dikatakan lebih baik untuk berdoa?
Sesungguhnya hari wukuf di Arafah dan juga hari Jumaat adalah waktu manusia menyatakan keinsafannya kepada Allah SWT.Hari yang manusia sanggup tinggalkan kampung halaman untuk melaksanakan ibadah Haji seumur hidup yang difardhukan sekali itu.Begitu juga pada hari Jumaat,hari manusia tinggalkan pekerjaan dan makan minum untuk pergi berhimpun di Masjid.Masing-masing datang dengan masaalah dan isu peribadi kepada Allah SWT dan RasulNya.
Seolah-olah semua menghadap Tuhan menyerahkan masaalahnya sendiri dalam fail peribadi,pada saat dan rahmat Tuhan terbuka dimana manusia berbondong mengadukan permasaalahan.Pada saat yang begitu mustahak bagaikan pintu pejabat Tuhan sedang terbuka.Mereka diantara orang ramai yang berhimpun amat memerlukan anugerah dari Allah SWT.
Hari Arafah dan juga hari Jumaat merupakan hari orang ramai bertangis memohon doa kepada Allah SWT.Jika mereka diantara orang yang berbuat demikian,semoga akan mudah mendapat makbul daripada Allah SWT.Justeru itu hari Arafah dan hari Jumaat adalah hari yang baik untuk insan merebut peluang yang melimpah itu.
Justeru itu,apabila seseorang yang hendak pergi ke masjid sebagai destinasinya usah berbuat sesuatu perkara yang lain,seperti singgah di warung kopi bersembang denga rakan taulan.Sampai di masjid singgah pula dikolah untuk berwuduk sambil bersembang sepatah dua lagi,hingga laungan azan barulah hendak bergegas mengatur langkah kedalam masjid.Ini dianggap orang yang tidak tahu menghargai hari Jumaat,hari meraih peluang mewah yang Tuhan kurniakan.
Juga tidak menghargai diri sebagai orang islam yang diberi banyak peluang oleh Tuhan.Membuktikan betapa tidak seriusnya untuk meraih peluang terbuka daripada Allah SWT.
Hari Jumaat adalah detik insan mohon doa ketika hati manusia semuanya seolah-olah singgah dipohon Rahmat Allah SWT,bagaikan sedang menggoncang pohon tersebut.Sambil berharap agar mendapat buah Rahmat-Nya setelah masing -masing menggoncang pohon tersebut.Apabila beramai -ramai menggoncang pohon tersebut dengan keikhlasan doa,bukan saja buah rahmat yang telah ranum,malah buah rahmat yang masih putik pun turut berguguran
Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below▼
▼
Powered By Blogger Widgets
"Menggunakan internet untuk menyampaikan maklumat Islam,menyampaikan suara Islam dan memperlihatkan Islam merupakan satu jihad utama"Petikan Daripada Kitab Fikhul Jihad Karangan Prof.Dr.Sheikh Yusuf Al-Qardhawi
Search in the Hadith |
www.SearchTruth.com |
Search in the Hadith |
www.SearchTruth.com |
Image by FlamingText.com > Apabila manusia memuliakanmu kerana harta dan kuasa, maka janganlah engkau berbangga kerana kemuliaan tadi akan hilang apabila hilang kedua-duanya. Akan tetapi hendaklah hendaklah engkau berbangga sekiranya manusia memuliakan mu kerana agama atau tingkah laku mu yang baik.
عن أبي جعفر عليه السلام قال: الصلاة عمود الدين، مثلها كمثل عمود الفسطاط إذا ثبت العمود ثبتت الاوتاد والاطناب، وإذا مال العمود وانكسر لم يثبت وتد ولا طنب.
Dari Abi Ja’far as berkata:
“Shalat adalah tiang agama, perumpamaannya seperti tiang kemah, bila tiangnya kokoh maka paku dan talinya akan kokoh, dan bila tiangnya miring dan patah maka paku dan talinya pun tidak akan tegak.”
قال النبي صلى الله عليه واله: علم الإسلام الصلاة فمن فرغ لها قلبه وحافظ عليها بحدها ووقتها وسننها فهو مؤمن.
“Bendera Islam adalah shalat, maka barangsiapa memberikan hatinya untuknya dan menjaganya dengan batasan dan waktunya serta sunah-sunnahnya maka ia adalah seorang mukmin (hakiki).”
قال النبي صلى الله عليه واله: موضع الصلاة من الدين كموضع الرأس من الجسد.
Rasulullah saw bersabda:
“Kedudukan shalat dari agama adalah seperti kedudukan kepala dari badan.”