Jumaat, 11 November 2011

PENGHUJUNG MALAM

  HUJUNG MALAM DETIK SESUAI DUGA KEIKHLASAN HATI


            WAKTU diantara azan dan iqamah adalah detik yang baik untuk berdoa.Rebutlah peluang itu dengan doa yang lazim atau doa khusyuk dalam bentuk solat,kerana saat itu adalah detik yang baik untuk berdoa kepada Allah SWT.
            Ketika sujud adalah saat yang sangat yang sangat mustajab untuk berdoa,khususnya sujud bagi solat sunat yang dilakukan secara sendirian terutamanya sujud syukur lantara kurnia nikmatNya.
            Alim ulama tidak menggalakkan tambahan doa dalam sujud solat fardhu,kerana dibelakang imam ada makmum yang tidak diketahui keadaannya.
            Mungkin ada orang tua yang sakit uzur atau orang musafir yang berhajat meneruskan perjalanan yang jauh dengan kadar segera.
            Selepas solat fardhu terus bangun tanpa berdoa,disifatkan telah melepaskan peluang dan tuah.Ini kerana saat inilah yang paling baik untuk memperbanyakakan permohonan doa.
            Terlalu banyak ketika yang tergolong detik mustajab itu.Kaedahnya ialah dikembalikan kemuliaan waktu itu kepada kemuliaan keadaannya.Contohnya bulan Ramadhan dianggap mulia,kerana Al-Quran diturunkan pada bulan tersebut.
            Allah SWT ciptakan planet bumi untuk meletakkan hambaNya dikalangan manusia.Al-Quran adalah terletaknya agama Allah SWT untuk keperluan mengatur kehidupan mereka.
            Al-Quran itu diturunkan dalam bulan Ramadhan,lantaran tuah kemulian Al-Quran itu menyebabkan berjangkit tuah pada detik turunnya iaitu pada bulan Ramadhan.
            Telah ditakdirkan bulan Ramadhan sebagai detik turunnya wahyu yang mulia,bulan tersebut sebagai detik 'Nuzul AL-Quran' turut menerima tuah kemulian Al-Quran.
             Juga waktu yang lainnya seperti waktu sahur,dijadikan oleh Tuhan sebagai waktu yang baik dan mulia untuk berdoa kepada Allah SWT.Ini kerana waktu sahur (hujung malam),adalah ketika hati manusia tenang kerana sepi kosong daripada sebarang gangguan.Waktu sahur juga saat yang paling ikhlas,berbanding waktu lain seperti waktu solat fardhu.
            Pada penghujung malam ketika manusia lain masih lena tidur tetapi seseorang itu bangun beribadat dan berdoa.Atas alasan apakah jika tidak bangun untuk Allah SWT?Waktu sahur (penghujung malam) waktu yang baik untuk menduga,sejauh mana keikhlasan diri kepada Tuhan atau sebaliknya.Jika mereka terpesona dengan tilam empuk nescaya terus lena tidur melayan naluri insan.Tetapi apabila ikhlas degan Allah SWT,tidak kira dia mengantuk,sejuk atau letih,dia tetap bangun hendak bersua mesra dengan Tuhan yang sentiasa memerhatikan hamba-hambaNya.
            Justeru,waktu sahur ialah detik hening yang sepi daripada segala gangguan,detik yang amat sesuai untuknya berdoa kepada Allah SWT.Waktu sahur hujung malam dikatakan saat yang paling baik untuk berdoa,maka timbul pertanyaan bagaimana pula waktu wukuf di Arafah dan hari Jumaat yang juga dikatakan lebih baik untuk berdoa?
           Sesungguhnya hari wukuf di Arafah dan juga hari Jumaat adalah waktu manusia menyatakan keinsafannya kepada Allah SWT.Hari yang manusia sanggup tinggalkan kampung halaman untuk melaksanakan ibadah Haji  seumur hidup yang difardhukan sekali itu.Begitu juga pada hari Jumaat,hari manusia tinggalkan pekerjaan dan makan minum untuk pergi berhimpun di Masjid.Masing-masing datang dengan masaalah dan isu peribadi kepada Allah SWT dan RasulNya.
          Seolah-olah semua menghadap Tuhan menyerahkan masaalahnya sendiri dalam fail peribadi,pada saat dan rahmat Tuhan terbuka dimana manusia berbondong mengadukan permasaalahan.Pada saat yang begitu mustahak bagaikan pintu pejabat Tuhan sedang terbuka.Mereka diantara orang ramai yang berhimpun amat memerlukan anugerah dari Allah SWT.
           Hari Arafah dan juga hari Jumaat merupakan hari orang ramai bertangis memohon doa kepada Allah SWT.Jika mereka diantara orang yang berbuat demikian,semoga akan mudah mendapat makbul daripada Allah SWT.Justeru itu hari Arafah dan hari Jumaat adalah hari yang baik untuk insan merebut peluang yang melimpah itu.
           Justeru itu,apabila seseorang yang hendak pergi ke masjid sebagai destinasinya usah berbuat sesuatu perkara yang lain,seperti singgah di warung kopi bersembang denga rakan taulan.Sampai di masjid singgah pula dikolah untuk berwuduk sambil bersembang sepatah dua lagi,hingga laungan azan barulah hendak bergegas mengatur langkah kedalam masjid.Ini dianggap orang yang tidak tahu menghargai hari Jumaat,hari meraih peluang mewah yang Tuhan kurniakan.
           Juga tidak menghargai diri sebagai orang islam yang diberi banyak peluang oleh Tuhan.Membuktikan betapa tidak seriusnya untuk meraih peluang terbuka daripada Allah SWT.
            Hari Jumaat adalah detik insan mohon doa ketika hati manusia semuanya seolah-olah singgah dipohon Rahmat Allah SWT,bagaikan sedang menggoncang pohon tersebut.Sambil berharap agar mendapat buah Rahmat-Nya setelah masing -masing menggoncang pohon tersebut.Apabila beramai -ramai menggoncang pohon tersebut dengan keikhlasan doa,bukan saja buah rahmat yang telah ranum,malah buah rahmat yang masih putik pun turut berguguran

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets


TUHANKU,AKULAH HAMBA YANG BODOH DALAM ILMU PENGETAHUAN KU INI,MAKA BAGAIMANA TAKKAN BODOH LAGI DALAM HAL-HAL YANG AKU MASIH BODOH LAGI DALAM HAL-HAL YANG AKU MASIH BODOH TIDAK MENGETAHUINYA.

air

TUHANKU, AJARKAN AKU DARI ILMU YANG LANGSUNG DAN MASIH TERSEMBUNYI DIDALAM PERBENDAHARAANMU DAN PELIHARALAH AKU DENGAN RAHSIA NAMAMU YANG TERPELIHARA.
TUHANKU, KELUARKANLAH AKU DARI KERENDAHAN DIRIKU(nafsuku)DAN BERSIHKAN AKU DARI KERAGUAN DAN SYIRIK SEBELUM MASUK KE LUBANG KUBURKU,BEBASKAN DIRIKU DARI TAWANAN HAWA NAFSUKU SERTA BERIKAN DAKU KEYAKINAN YANG DAPAT MENGHILANGKAN SEGALA RAGU DAN KESYIRIKKAN.
TUHANKU,BAGAIMANA AKAN DIHARAPKAN SESUATU SELAIN ENGKAU,PADAHAL ENGKAU TIDAK PERNAH MERUBAH KEBIASAAN PERTOLONGAN DAN KEBAIKKANMU DAN BAGAIMANA AKAN DIMINTA SELAIN DARI ENGKAU SEDANGKAN ENGKAU TIDAK PERNAH MERUBAH KEBIASAAN MEMBERI KURNIA.
TUHANKU,HARAPAN KU TIDAK PERNAH PUTUS DARIMU MESKI PUN AKU TELAH BERBUAT DOSA MAKSIAT, DEMIKIAN PULA RASA TAKUT KU PADAMU TIDAK HILANG MESKIPUN AKU TELAH TAAT DAN PATUH PADAMU.
TUHANKU,ENGKAULAH TUHAN YANG TIDAK ADA TUHAN KECUALI ENGKAU.


Hadits shahih, riwayat Abu Dawud no.2118, an-Nasa-I III/104-105, ad-Darimi II/142, Ahmad I/392-393, 432, ‘Abdurrazzaq no. 10449, ath-Thayalisi no. 338, al-Hakim II/182-183, al-Baihaqi VII/146 dari Sahabat ‘Abdullah bin Mas’ud Radiyallahuanhu. (Lihat Kutaib Khuthbatul Haajah oleh Syaikh Muhammad Nashiruddin al-Albani Rahimullah).

Sesungguhnya sebaik-baik perkataan adalah Kitabullah, sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad Rasulullah Shallallah alaihi wa sallam, sejelek-jelek perkara adalah yang diada-adakan, setiap yang diada-adakan adalah bid’ah dan setiap bid’ah itu sesat dan setiap kesesatan tempatnya di Neraka.
Waktu kamu lahir, kamu menangis dan orang-orang di sekelilingmu tersenyum.
Jalanilah hidupmu sehingga pada waktu kamu meninggal, kamu tersenyum dan orang-orang di sekelilingmu menangis.
Dunia ini umpama lautan yang luas. Kita adalah kapal yang belayar dilautan telah ramai kapal karam didalamnya..andai muatan kita adalah iman,dan layarnya takwa,nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.
Dari Hatim Al-Asom yang bermaksud:
Empat perkara yang hanya diketahui oleh empat jenis orang akan nilainya iaitu:
1. Nilai masa muda hanya diketahui oleh orang tua-tua.
2. Nilai kedamaian hanya diketahui oleh orang yang pernah ditimpa bencana.
3. Nilai kesihatan hanya diketahui oleh orang-orang sakit.
4. Nilai kehidupan hanya diketahui oleh orang-orang yang telah mati.
http://1.bp.blogspot.com/_vW1GG83Zr1U/SfXxhEwt2cI/AAAAAAAACjc/zNWg4-Bw5U4/s400/qaradawi.jpg
"Menggunakan internet untuk menyampaikan maklumat Islam,menyampaikan suara Islam dan memperlihatkan Islam merupakan satu jihad utama"Petikan Daripada Kitab Fikhul Jihad Karangan Prof.Dr.Sheikh Yusuf Al-Qardhawi
Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search: in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
www.SearchTruth.com
atau,
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
10. Widget Pencarian ayat dan hadits Kodenya:
Search in Quran and Hadith

2 Pictures, Images and Photos
KLIK MONITOR UNTUK TV LIVE

 

Powered by BannerFans.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com > Apabila manusia memuliakanmu kerana harta dan kuasa, maka janganlah engkau berbangga kerana kemuliaan tadi akan hilang apabila hilang kedua-duanya. Akan tetapi hendaklah hendaklah engkau berbangga sekiranya manusia memuliakan mu kerana agama atau tingkah laku mu yang baik.

عن أبي جعفر عليه السلام قال: الصلاة عمود الدين، مثلها كمثل عمود الفسطاط إذا ثبت العمود ثبتت الاوتاد والاطناب، وإذا مال العمود وانكسر لم يثبت وتد ولا طنب.


Dari Abi Ja’far as berkata:


“Shalat adalah tiang agama, perumpamaannya seperti tiang kemah, bila tiangnya kokoh maka paku dan talinya akan kokoh, dan bila tiangnya miring dan patah maka paku dan talinya pun tidak akan tegak.”

قال النبي صلى الله عليه واله: علم الإسلام الصلاة فمن فرغ لها قلبه وحافظ عليها بحدها ووقتها وسننها فهو مؤمن.

“Bendera Islam adalah shalat, maka barangsiapa memberikan hatinya untuknya dan menjaganya dengan batasan dan waktunya serta sunah-sunnahnya maka ia adalah seorang mukmin (hakiki).”

قال النبي صلى الله عليه واله: موضع الصلاة من الدين كموضع الرأس من الجسد.

Rasulullah saw bersabda:

“Kedudukan shalat dari agama adalah seperti kedudukan kepala dari badan.”